28-10-2024

6 vragen aan Maarten Smit over zijn voorstelling TERECHT

‘Voor iedereen die denkt te weten wat schuld en straf is, maar twijfelt of hij het hele verhaal kent.’

6 vragen aan Maarten Smit over zijn voorstelling TERECHT

Regisseur Maarten Smit staat op donderdag 21 november in Podium Hoge Woerd met zijn voorstelling TERECHT. Een wervelende blik op ons strafrechtsysteem: een theatervoorstelling over de impact van straf, detentie en de terugkeer in de samenleving.

Hoe gaan we om met schuld en een tweede kans? Wat betekent het om menselijk te zijn binnen het strafrechtsysteem? TERECHT is een voorstelling die met muziek, dans en tekst een menselijke stem geeft aan degenen die te maken hebben met het strafrechtsysteem. Deze voorstelling nodigt uit tot een nieuwe manier van denken over recht en herstel. Lees meer over waarom Maarten Smit dit zo belangrijk vindt.

Tickets en info

Je maakt TERECHT, een voorstelling over ons strafrechtsysteem. Waarom heb je voor dit thema gekozen?
Doordat ik een voorstelling over armoede maakte kwam ik ook in aanraking met mensen die zich buitengesloten voelden van de samenleving, en zich bovendien schuldig voelden als het ging om hun eigen situatie. En dit leidde niet zelden tot leven in criminaliteit. Ik ging me afvragen wat schuld precies betekende. En hoe wij omgaan met schuldig zijn. Zowel de schuldige met zichzelf, en wij met iemand die schuldig is.

Wat was de belangrijkste les uit het maakproces, waarin je gevangenisdirecteuren en criminelen interviewde?
Dat de daad niet iemand definieert, en dat iedereen recht heeft op een tweede kans. (of derde, vierde etc). Dat uitsluiting geen oplossing is voor iemand die zich buitengesloten voelt (en dat er ook mensen zijn voor wie een gevangenisstraf niets anders dan een beroepsrisico is, maar dat dit maar 5% is). En wat een geweldige mensen er in Nederland rondlopen met een geloof in de goedheid van de mens, juist daar waar menselijkheid het meest onder druk staat.

 

 

11549
11549
Nichon Glerum

Welke impact heeft het strafrechtsysteem op de samenleving, en hoe komt dit terug in de voorstelling?
Ik denk dat je het moet omkeren. Welke impact hebben wij op het strafrechtsysteem. En dat is heel groot. Uiteindelijk is er niet iets zoals ‘het systeem’, omdat wij dat uiteindelijk met zijn allen zijn, heel pijnlijk, maar dit willen wij. Door de menselijke kant, door rechters te laten zien die worstelen met hun vak, door jongeren te tonen die zich vanaf hun negende al bewust zijn van hun positie in de samenleving, door daders en slachtoffers te laten zien die met elkaar in gesprek durven gaan, probeer ik de complexiteit te tonen, en de vraag uiteindelijk bij het publiek te leggen. Waar willen wij heen als samenleving?

 

 

11548
11548
Nichon Glerum

Hoe zijn de verhalen van ex-gedetineerden in de voorstelling verwerkt, en wat willen jullie dat het publiek daarvan leert?
De verhalen worden vaak letterlijk verteld door de spelers. Ik heb geprobeerd de mensen die ik gesproken heb aan het woord te laten. Om iets van wat ik ervoer in mijn ontmoeting met hen over te brengen. Door de vorm die ik er aan heb gegeven; met dans, tekst en muziek tonen we wat ik samen met de makers belangrijk en betekenisvol vindt en krijg je als publiek hopelijk toegang tot de binnenwereld van de mensen die ik heb geïnterviewd. Ik hoop dat je er als publiek uitkomt met een hoop vragen, vragen waar je aan het begin van de voorstelling misschien dacht antwoorden op te hebben, maar na de voorstelling misschien niet meer. Dat je er opnieuw over na gaat denken.

 

 

11547
11547
Nichon Glerum

Er vindt een nagesprek plaats in de theaterzaal met een ervaringsdeskundige. Wat kan het publiek verwachten?
Het verhaal wat verteld wordt is onder andere ook zijn verhaal. Het gesprek is wat dat betreft heel open. Omdat de meeste mensen ook de voorstelling willen verwerken na de voorstelling is er de mogelijkheid om in gesprek te gaan, zonder met het hele publiek samen in gesprek te gaan. Maar er is ruimte om zowel met de spelers als met de ‘ervaringsdeskundige’ (bij gebrek aan een beter woord) in gesprek te gaan.

 

 

11546
11546
Nichon Glerum

Voor wie is deze voorstelling bij uitstek geschikt?
Voor iedereen die denkt te weten wat schuld en straf is, maar twijfelt of hij het hele verhaal kent. Voor iedereen die nieuwsgierig is naar zijn of haar eigen imperfecties en vooroordelen. Voor iedereen die benieuwd is hoe muziek, dans en spel samen een theatraal verhaal kunnen vertellen over de wereld waarin wij samen leven.

 

 

11550
11550
Nichon Glerum