vr 11 maart
Van laatbloeier naar toptrompettist
Eric Vloeimans vertelt over zijn carrière en wat er nog op zijn muzikale verlanglijst staat.
Programmeur Marjan van Huystee heeft een grote liefde voor circustheater en vertelt er gepassioneerd over: “Ik zou het zo leuk vinden om iedereen te laten kennis maken met het hedendaagse circus en ervoor te zorgen dat publiek het oude idee van circus loslaat. Circus, dat zijn geen olifanten meer die op een krukje zitten in een tent! Hedendaags circus is modern theater.”
Al sinds de start van Podium Hoge Woerd staan er jaarlijks meerdere circusvoorstellingen op het programma. Waarom circus?
“Veel mensen denken dat circus niks voor hen is, of dat het alleen voor kinderen is. Dan denken ze waarschijnlijk aan het ouderwetse circus in een rondreizende tent met dieren, clowns en acrobaten met allemaal losse sketches. Maar dat is het circus in ons theater helemaal niet!
Het hedendaagse circus is een theatervorm die heel erg in ontwikkeling is. Circustheater verweeft allerlei circustechnieken, als acrobatie, jongleren en trucs met theater. De voorstellingen vertellen echt een verhaal en behandelen een thema. Deze theatervorm is in de jaren '90 opgekomen vanuit Frankrijk, Spanje, Scandinavië, Australië en Canada, maar wint gelukkig ook steeds meer terrein in Nederland."
Hoe spot je circus als programmeur?
“Ik bezoek verschillende circus-festivals, bijvoorbeeld Festival Circulo in Tilburg en Theater aan de Markt in Pelt of Hasselt, net over de grens in België. Daar zie ik zulke mooie dingen!
In België bijvoorbeeld vindt het festival plaats in een groot cultureel centrum waar door het jaar heen ook heel veel circusartiesten werken. Daar ontstaat uitwisseling en worden bijzondere voorstellingen gemaakt. je voelt dat het circus daar leeft.”
Zie je verschillen binnen het circusgenre?
“Het is heel veelvormig. Je hebt grote groepen van 12 artiesten, maar ook van maar 2, 4 of 5. Sommige groepen bewegen zich op de scheidslijn tussen dans en circus, anderen maken gebruik van jongleren, acrobatie of illusie in een theatervorm.
Circustheater tart altijd de grenzen van het menselijk kunnen. Het ziet er altijd lichtvoetig uit, maar onderschat niet wat er voor lichaamsbeheersing, vingervlugheid en uithoudingsvermogen bij komt kijken. Circusmensen werken iedere dag keihard om te kunnen presteren. Het zijn creatieve topsporters waar ik veel respect voor heb!
Kenmerk is ook dat er weinig tot niet gesproken wordt in de voorstellingen. En dat het heel internationaal is.”
Tall Tales Company is al vaker bij ons te zien geweest. Waarom komt dit gezelschap steeds bij ons terug?
“Dit circus-gezelschap ontwikkelt zich razendsnel en zijn heel gedreven theatermakers. Ik volg hun werk en zie hoe ze steeds weer beter worden.
Circus is in het buitenland al verder ontwikkeld dan in Nederland. Maar nu zijn er in Nederland ook een aantal circusopleidingen en zie je dat de circusmakers die van de opleidingen komen zich als theatermaker ontwikkelen. Daar is Tall Tales Company echt een goed voorbeeld van. Ik vind het belangrijk dat we dit soort gezelschappen een plek geven. Dat zijn bijvoorbeeld ook groepen als Marta & Kim en Panama Pictures.”
Wat is je ultieme circusdroom?
“Mijn droom is om een keer een groot Frans of Spaans circustheater op het binnenterrein van Castellum Hoge Woerd te hebben. En dan wel in zo’n enorme grote tent met 500 bezoekers. Ik heb een prachtige voorstelling gezien, ‘Claxon’, een voorstelling over samenwerken. Dat zijn 12 artiesten die alles zelf deden, ook de belichting, techniek, muziek en alle performances. Je kwam ogen en oren tekort. Na afloop ging het dak er af, het publiek hield niet op met juichen en klappen, zo fantastisch was het.
Of anders Circus Renaldo. Dat is het éénmanscircus van Danny Ronaldo uit België. Hij maakt indringend, humoristisch en quasi klungelig circustheater met veel verschillende circusvormen op onwaarschijnlijk hoog niveau.”