di 01 februari
De Harm Lambers Bouwsteen
De Dansers eerste winnaar van nieuwe kunstprijs voor Bijzondere Kunst in Utrecht.
Waar gaat dit dansconcert over en hoe versmelt de dans en de muziek in elkaar? Wij vroegen het choreograaf Josephine van Rheenen en componist en performer Guy Corneille.
Hold Your Horses gaat over de drang om je aan iets of iemand vast te houden, hoe kwamen jullie op dit onderwerp voor de voorstelling?
Choreograaf Josephine van Rheenen "In een wereld die steeds ongrijpbaarder en groter wordt, vind ik het soms moeilijk niet adrift te raken. En soms lijkt het ook of je überhaupt bijna nergens grip op hebt en dat niets zich iets van jou aan lijkt te trekken.” ‘Hold Your Horses’ werd gemaakt tijdens de pandemie, een periode met zoveel onzekerheid en vragen die deze gevoelens van ongrijpbaarheid versterkte. "In de voorstelling zoek ik met de spelers naar hoe we grip bij elkaar kunnen vinden in oprecht fysiek contact. Daarin is loslaten en ontspannen trouwens minstens zo belangrijk als vastgrijpen. In de voorstelling zie je dit terug in de vele handbewegingen. Handen die vastpakken, aanraken, misgrijpen, dragen of vangen.'' vertelt Josephine.
"Mensen klampen zich vast aan of vinden steun bij elkaar. We vinden houvast in (groeps)identiteit, traditie, religie en noem maar op. Een baby komt ter wereld met een grijpreflex om zich aan zijn moeder vast te houden. We houden iemands hand vast als iemand sterft. Aan dat zoeken naar houvast zitten oneindig veel dimensies. Met de titel ‘Hold Your Horses’ zou ik willen zeggen: houd je vast aan de dingen die belangrijk voor je zijn."
Hoe zorgen de dansers dat er een flow ontstaat tijdens de voorstelling?
''De spelers zijn goed op elkaar ingespeeld en vertrouwen elkaar volledig. In de voorstelling is er veel partnerwerk te zien en de spelers maken continu contact met - en zijn ze zich bewust van elkaar. Hierdoor kunnen ze elkaar vangen, door de lucht tillen of samen hard over het podium rennen. De spelers bewegen dus eigenlijk als één lichaam.
Daarnaast speelt de muziek in deze voorstelling een belangrijke rol. Componist en performer Guy Corneille laat in zijn muziek altijd ruimte over voor dans, zodat het echt één geheel wordt. ‘Hold Your Horses’ is samen met de spelers gecreëerd, dus ook de spelers zie je in de voorstelling een instrument bespelen of zingen. Als danser zijn ze natuurlijk verbonden met de muziek, maar door het zelf te maken staan ze nog meer in verbinding. Op het podium voélen ze de muziek echt en dus komen ze ook via deze weg in de flow.''
Hoe zorgen jullie dat de live muziek en dans in elkaar versmelt?
‘’De Dansers noemen hun voorstellingen ook wel ‘dansconcerten’: samensmeltingen van acrobatische dans en live muziek. Vanuit een dansscéne grijpt een danser bijvoorbeeld naar een gitaar, staat een ander te drummen of wordt er gezongen in een klein koor, om vervolgens weer over te gaan in dans. ‘Hold Your Horses’ is een groepswerk waarin er veel ruimte is voor muziek. Iedereen heeft zijn eigen inbreng en dansers worden gestimuleerd om - soms buiten hun comfortzone - hun stem te gebruiken of een instrument te spelen.’’ Guy Corneille: ‘’In de studio werk ik als een soort bandleider voor de anders spelers. Ik help de anderen in het maken van muziek en dat vind ik heel erg leuk om te doen.”
Wat kunnen bezoekers verwachten tijdens de voorstelling?
''In ‘Hold Your Horses’ zie je een veelzijdige groep van zes performers die een speelse en relaxte sfeer neerzet maar tegelijkertijd gefocust en nauwgezet samenwerkt. Een groep die van elkaar leert en elkaar ontdekt, elkaar opzoekt en uitdaagt. Ze praten met hun handen die elkaar grijpen, strelen of op afstand houden. Met acrobatische sprongen en breakdance moves, of juist in een intiem duet of poëtische solo beweegt elke danser op zijn eigen manier. Op de meeslepende muziek van Guy Corneille zoekt de groep naar houvast. Ze zwepen elkaar op met een aanstekelijke energie en vrijheid die overslaat op het publiek.''