ma 10 februari
“Voor iedereen die prikkelarm wil wegdromen”
Introdans over de voorstelling Typhoon
We spraken met maker en actrice Karlijn Kistemaker over het creatieve proces en de inspiratie achter dit bijzondere familieverhaal. Tijdens het interview word je meegenomen naar theaterfestival Oerol op Terschelling, waar BRAM eerder te zien was. Op zaterdag 8 maart kun je zelf genieten van BRAM in onze theaterzaal.
Op zaterdag 8 maart staat BRAM op ons podium. Wat kunnen we verwachten?
Verheug je op een Brabants familieverhaal met mythische proporties. Een audio epos uit Eindhoven. En cassettebandjes. Veel cassettebandjes.
Hoe komen de thema’s feminisme, ouderschap en kunstenaarschap tot uiting in de voorstelling? Waarom heb je hiervoor gekozen?
Toen ik me volledig in het levensverhaal van Brammetje Cox had ondergedompeld kwamen deze onderwerpen heel sterk naar voren. Want Bram had meerdere kinderen, maar leefde voor de kunst. Ze woonde in een rijtjeshuis in een keurige nieuwbouwwijk, maar had absoluut geen burgerlijk leven. Ze was gescheiden, hield thuis kunstbijeenkomsten tot diep in de nacht, ging naar het café, gaf les, werkte eindeloos aan haar nieuwste creaties, ook als er allang eten op tafel moest staan. Bram voldeed niet aan de norm en deed de dingen op haar manier. Dat riep natuurlijk een hele hoop meningen en vragen op. Was Brammetje Cox een vooruitstrevende feminist? Een compromisloze kunstenaar? Een harteloze moeder? In de voorstelling proberen de spelers te achterhalen wat waar is en wat niet, maar worden ook beïnvloed door hun eigen persoonlijke opvattingen.
Welk moment uit het maakproces is je bijgebleven?
Het vooronderzoek was een heel spannend en bijzonder onderdeel van het maakproces. We hebben allerlei mensen geïnterviewd die Brammetje Cox hebben gekend en plekken bezocht die een rol speelde ik haar leven. We wilden heel graag een bepaalde buurvrouw spreken die naast Bram heeft gewoond, via een andere buurman kwamen we aan een naam en een verzorgingstehuis, wij meteen bellen. Als we binnen 5 minuten zouden komen konden we de buurvrouw is kwestie nog spreken. Als we later kwamen zou ze al aan de patat zitten.
Dus wij haasten en racen, had ze het bord met patat en kroket toch al voor zich, in zo’n enorme kantine met allemaal oudere mensen. Maar we mochten met patat en al toch nog even met haar praten op haar kamer. Wij hoopten op allerlei sappige verhalen, maar ze was erg in de war en verdrietig, ze wilde gewoon heel graag naar huis. Mevrouw Cok kende ze wel ergens van, maar wist niet hoe en wat.
Kun je wat vertellen over de soundscapes van geluidenmaker Chris Koopman? Hoe verwerk je dit in de voorstelling?
We maken in de voorstelling gebruik van live foley. Foley wordt gebruikt in de film en televisiewereld. Na de opnames worden er in een speciale foley studio geluiden gemaakt bij de beelden. Paardenhoeven met kokosnoten, knappende botten met brekend selderij, lopen daar de modder is knijpen in spaghetti. Chris voorziet onze voorstelling BRAM op die manier van geluiden en creëert daarmee een wonderlijke audiowereld die refereert aan het leven van Brammetje Cox.
Wat is het mooist en het moeilijkst aan ouderschap combineren met kunst? Hoe zie je dit terug in de voorstelling?
Sommigen van haar kinderen vonden hun jeugd vol kunst en reuring geweldig, sommigen wat minder. De ruimte en de vrijheid is mooi, maar het gebrek aan structuur en zorg kan ook moeilijk zijn.
In de voorstelling hoor je de kinderen van Brammetje zelf over hun jeugd vertellen, gaan we met hen in gesprek, spelen we fragmenten uit Brams leven na en vragen de spelers zich hardop af of ouderschap en kunstenaarschap wel te combineren is. Daar zijn nogal uiteenlopende meningen over en dat zorgt voor smeuïge scenes.
Wie mag deze voorstelling echt niet missen?
Ouders, mensen die worstelen met hun kinderwens, kunstenaars, blinde en slechtziende mensen, podcast liefhebbers, hoorspel lovers en theaterliefhebbers.
Op zaterdag 8 maart om 20:00 uur is BRAM te zien in ons theater.
Meer informatie en ticketverkoop kun je vinden via onderstaande button.