zo 17 december
Prijswinnende voorstelling IK… eh ik komt naar Podium Hoge Woerd
Doorgedraaid muziektheater voor iedereen die wel eens vastloopt
Op maandag 15 januari staat de voorstelling What ever happened to Mr. Pete in onze zaal. We vroegen Sarah Moeremans, de regisseur van de voorstelling, over deze nieuwe vervreemdende theaterervaring.
Sarah Moeremans (44) is regisseur van What ever happened to Mr. Pete en sinds 1 december artistiek directeur bij het Zuidelijk Toneel. Sarah regisseert voornamelijk voor de grote zaal en maakt af en toe een ‘onderzoek-uitstap’ waar deze voorstelling er één van is. Met een dit soort uitstapjes probeert Sarah de vorm van een voorstelling opnieuw te maken en te bevragen. Dit leidt tot andere vormkeuzes zoals die voor What ever happened to Mr. Pete.
Wat maakt What ever happened to Mr. Pete anders dan andere theatervoorstellingen?
“Een theatervoorstelling gaat voor een deel over het samen naar een live handeling kijken. In What ever happened to Mr. Pete wordt dit idee om zeep geholpen. Het publiek in de zaal is verdeeld over twee delen. Geen zorgen, je mag blijven zitten naast jouw gezelschap. Niet alleen de tribune is in twee delen gesplitst, maar ook het speelvlak. Zo heb je twee smalle theaterzaaltjes naast elkaar. Beide publieksgroepen zien hetzelfde, maar toch iets anders. Een tip van de sluier: men ziet dezelfde voorstelling, in een andere volgorde. Wat doet dat met je narratief, met je verhaal, met hoe je iets ontvangt, hoe je iets leest? En welke betekenis krijgt het dan?”
Zijn jullie tegen uitdagingen aangelopen bij het tot leven brengen van dit unieke theaterconcept? Wellicht ook in het repetitieproces?
“Waar we bijvoorbeeld erg aan moesten wennen is dat vijf acteurs aan twee kanten tegelijkertijd scènes spelen. Dat is een ongelooflijk radar werk, want die scènes mogen maar een bepaalde duur hebben. Soms duren ze wat langer en dan moet je dus aan de andere kant twee scènes spelen. Maar dan kan dat natuurlijk niet met dezelfde acteurs zijn. Het is een race tegen de klok en je wilt tegelijkertijd als publiek niet ervaren dat acteurs bezig zijn met de tijd.”
Kun je meer vertellen over het thema van de voorstelling?
“We wilden een voorstelling maken over het thema eenzaamheid. Wat betekent eenzaamheid eigenlijk? Er zijn verschillende vormen van eenzaamheid. We wilden een concept creëren waarin je het gevoel hebt de enige te zijn in een systeem dat je niet helemaal begrijpt, iets wat we allemaal wel herkennen. Ben ik de enige die de grap niet begrijpt? Ben ik de enige die dit ongemakkelijk vindt, of ben ik de enige die dit woord niet kent? Dat proberen we in het personage van Mr. Pete tot uiting te brengen.”
In de promotekst stellen jullie dat je als publiek meegaat in de zoektocht naar de waarheid achter Mr. Pete – welke rol heeft het publiek in deze voorstelling?
“Je zou kunnen zeggen: diegene die evenmin doorheeft wat er met Mr. Pete aan de hand is, is Mr. Pete zelf. De identificatie van het publiek loopt volledig met Mr. Pete. Dat wil zeggen: Mr. Pete is de enige die het publiek ziet. Alle andere personages respecteren de vierde wand. Je zou het ook kunnen vertalen in zinnetjes als: ‘Hier herken ik mezelf helemaal niet in’. Of ‘Wat gebeurt hier nou?’ Of ‘Wie ben ik nou?’ Of ‘Dit past niet bij me en toch gebeurt het’. Dat zoeken naar die eigen identiteit, dat is wat Mr. Pete ook overkomt. In een eigen situatie, naar de eigen levenscontext.”
Wat wil je dat het publiek meeneemt uit deze voorstelling?
“Ik heb geprobeerd om met deze voorstelling de gedeelde ervaring van eenzaamheid te laten zien. En hoe dat misschien ook wel een ondramatische, niet per se negatieve beleving van eenzaamheid kan zijn. Dat het ook af en toe ongelooflijk geestig kan zijn en tot grappige situaties kan leiden. Maar dat het nu ook heel melancholisch kan zijn en dat eenzaamheid dus eigenlijk rijk aan emoties is. En daarom kan de voorstelling ook troostend zijn.”