do 03 maart
Medea - De grootste draak uit de geschiedenis?
Is Medea uit de bekende Griekse mythe echt alleen maar slecht? Schrijver Tom Lanoye en regisseur Olivier Diepenhorst vertellen meer.
Wat was de aanleiding voor jouw voorstelling ‘A Seat at the Table’?
“Het kwam door de zwarte pietendiscussie die 6 jaar geleden begon. Ik voelde een bepaald soort akeligheid, onbegrip en onmacht. De angst stond in de weg voor de empathie. Het klinkt misschien een beetje pretentieus, maar ik voelde me bijna geroepen om hier iets over te zeggen. Als theatermaker heb ik de kracht om dit ook te doen en hierbij kan ik een brug slaan tussen voor- en tegenstanders.’’
Wat heb je zelf meegemaakt waar het gaat om alledaags racisme en uitsluiting?
“Het ligt er maar aan welk verhaal je vertelt. Als jonge Iraniër die op z’n elfde in een Nederlands dorp belandde, kan ik wel zeggen dat ik dat structureel meemaakte. In de negentien jaar in Nederland heb ik zowel bewust als onbewust racisme ervaren. Het komt van zo veel lagen. Het gaat van in je gezicht roepen ‘ga terug naar je eigen land’, tot aan hele kleine subtiele, onbedoelde incidenten. Het is eigenlijk een simplistische vraag op een heel complex thema, iets wat je alledaags meemaakt.’’
Wat zie jij als positieve kanten van dat iedereen anders is?
“De rijkdom van culturen. Kijk alleen maar naar de verschillende gerechten, dan zie je hoe al die culturen zich verspreiden. Je kunt zoveel mooie gewoontes van elkaar overnemen. Ik heb zelf twee culturen waar ik tussen kan kiezen. De Nederlandse directheid van mijn vader heb ik wel overgenomen. Maar aan de andere kant neem ik ook de Iraanse poëzie mee. Je bent zo veel vrijer in je mogelijkheden als je in een land woont waar er veel verschillende gewoontes zijn. Helaas zoomen we vaak in op de negatieve kant, en dat is jammer.’’