25-02-2022

Theaterbezoek: hoe ging dat ook alweer?

Voorstellingsleiders Monique en Milou reconstrueren een avondje theater zonder maatregelen.

Theaterbezoek: hoe ging dat ook alweer?

Een theatermiddag of –avond waarbij alle plaatsen in de zaal bezet zijn, je alleen maar tickets hoeft te scannen én met een borrel na afloop: het lijkt een eeuwigheid geleden. Maar hoe ging dat ook alweer?

Monique werkt al in ons theater vanaf de eerste voorstelling, eerst als vrijwilliger en later als voorstellingsleider. Milou is juist pas bij het team gekomen in tijden van corona. Een ‘normale’ theateravond heeft ze nog niet meegemaakt. Ze bespreken hoe een voorstelling in ons theater er ook alweer uit ziet zonder placeren, mondkapjes, afstand, en coronatoegangsbewijzen scannen.

Jullie werken bij Podium Hoge Woerd als voorstellingsleiders. Wat houdt dat in?
Monique: “Als voorstellingsleider zorg je eigenlijk in grote lijnen ervoor dat de hele avond van begin tot eind goed verloopt. Dat begint bij het ontvangen van de artiesten, daarna een briefing aan de medewerkers en vrijwilligers. Vervolgens zorg je ervoor dat de voorstelling goed en op een veilige manier verloopt en dat bezoekers een leuke avond hebben. Na de voorstelling is er nog tijd om na te praten en een drankje te drinken met de artiesten.
Dat is dus je takenpakket, Milou. Wist je dat al?”
Milou: “Haha! Ja, zo ver weet ik het al.”

Milou, jij hebt altijd gewerkt met verschillende protocollen en maatregelen. Maar wat verwacht je van een avond zonder QR-codes scannen, mondkapjes en placeren in de zaal?
Milou: “Ik heb wel al meegemaakt dat de zaal weer vol mocht, alleen dan moest de coronapas worden gescand. Maar dat verwacht ik: dat mensen weer zij aan zij zitten en geen half lege zaal meer. Het wordt weer meer ontspannen, weer leuker en een echte avond uit. Zonder al dat gedoe en regels. Ik hoop ook dat de drempel weer een beetje verlaagd wordt voor het publiek om te komen.”

8785
8785
Foto: Han Ernest

Wat denken jullie dat er anders is nu de maatregelen niet meer nodig zijn?
Monique: “Er komt denk ik weer een vorm van vrijheid in het rondlopen in het gebouw. We hoeven niet meer de pijlen te volgen die op de grond geplakt waren. We hebben weer de mogelijkheid om wat te drinken na afloop. Je kan weer spontaan naar het theater, want onze kassa is weer echt geopend. En in de theaterzaal werken we weer met vaste plaatsen en staat er op je kaartje waar je mag zitten.”
Milou: “Maar ook dat je na een hele leuke voorstelling niet meer op het podium moet gaan zeggen: “En nu moeten jullie allemaal per rij zo snel mogelijk weer de zaal uit.” Dat was toch wel echt een domper op de avond.”

Waar verheugen jullie je het meest op?
Milou: “Een ontspannend avond uit. Dat er alleen bij uitzondering iets vervelends geregeld moet worden in plaats van dat de hele avond hangt op het controleren van dit en van dat. Even niet meer als een politieagent functioneren, maar echt als voorstellingsleider.”
Monique: “Ik heb het overigens wel eens meegemaakt na een indrukwekkende voorstelling, dat je als voorstellingsleider dacht: ‘Als we die 22u maar gaan halen.’ En dat je het publiek dat onder de indruk is niet meteen wilt weg sturen. Maar het is ook goed om te merken dat alle keren dat we open waren, het publiek vooral heel blij was met dat wat er wél kon zijn en dat wij dat dan konden faciliteren.”

8788
8788
Foto: Han Ernest

Monique, wat was altijd het spannendste moment tijdens een dienst pre-corona?
Monique: “In corona-tijden was het fijn dat het heel overzichtelijk was. Als een hele zaal vol zit is het toch even zweten om alles op tijd te regelen. Toch nog een rolstoel, snel een ringleiding, laatkomers. Met een volle zaal is de kans drie keer zo groot dat onverwachte dingen zich aandienen. Bezoekers gaan dan denk ik toch wat minder voorbereid naar het theater, terwijl ze in coronatijden juist heel goed voorbereid waren.”

Monique, wat zijn de goede veranderingen die de afgelopen jaren zijn doorgevoerd?
Milou: “Nou, ik heb dus nooit gewerkt voor de coronatijd, dus geen idee.”
Monique: “Ik denk toch het gebruik van portofoons.”
Milou: “Deden jullie dat daarvoor niet?”
Monique: “Nee! Dan rende je als voorstellingsleider echt van boven naar beneden van links naar rechts, door het hele pand heen. Dan hoorde je wel waar je ergens nodig was, maar die portofoons zijn heel makkelijk daarvoor.”
Milou: “Haha! Ik heb echt altijd gedacht dat dat er al was.”

Wat moet het publiek verder nog weten?
Monique: “Onze theaterzaal is heel goed geventileerd, dat geeft wel een veilig gevoel.”
Milou: “Ow, en de kassa is weer geopend om op de avond zelf een ticket te kopen. Dus vooral allemaal weer komen naar het theater!”

7808
7808
Foto: Han Ernest

Theaterbezoek

  • Vanaf een uur voor aanvang staan de medewerkers van ons theater voor je klaar. De theaterzaal is afhankelijk van de voorstelling 5 tot 10 minuten voor aanvang geopend.
  • Het CastellumCafé is voor aanvang en na afloop geopend voor een drankje. Zorg je dat je je drankje op hebt voordat de voorstelling begint? Het is niet toegestaan om een consumptie mee te nemen in onze theaterzaal.
  • Bij de ingang van onze theaterzaal word je ticket gescand.
  • We werken weer met vaste plaatsen in de theaterzaal. Op je ticket vind je je juiste rij- en stoelnummer en via welke ingang je de zaal in kan.
  • Het dragen van een mondkapje is niet meer verplicht, maar draag deze vooral als je je daardoor veiliger voelt.

Is er iets onduidelijk? Spreek ons dan aan. Je kunt ons herkennen aan onze roze buttons.
Of lees alles over je bezoek in onze corona-update.